Zmiana przednich hamulców
01 XII 2021
Z powodu konieczności wymiany
przednich klocków i
tarcz hamulcowych postanowiłem pójść krok do przodu i jednocześnie poprawić
skuteczność hamowania.
Ta modernizacja polegała na zamianie fabrycznego zestaw hamulcowego, na model firmy ATE
"przeszczepiony" z Hondy Accord VII gen. (diesel) z tarczami o średnicy 300mm.
Zdjęcie przedstawia hamulce po tej operacji;
Zamontowane zostały zregenerowanymi zaciski i jarzma oraz tarcze i klocki firmy ATE;
Użytkownicy którzy zdecydowali się na podobny zabieg, montowali również inne mocniejsze zestawy np. z wersji Type R VII czy VIII gen. (300mm), 2-tłoczkowe z Accorda VIII gen. Type S CU2, czy zestawy Big Brake Kit (BBK).
Tabela z porównaniem wymiarów tarcz, na podstawie katalogów;
Samochód | średnica tarczy [mm] | grubość tarczy max. [mm] | grubość tarczy min. [mm] | średnica tłoczka |
wymiary klocków;
[szer. x wys. x grub.] |
Honda Civic FK2 VIII gen. | 282 | 23 | 21 | 54 mm | 131,5 x 55,7 x 17,4 |
Honda Civic FN2 (Type R) VIII gen. | 300 | 25 | 23 | 54 mm | 135,3 x 52,4 x 16,6 |
Honda Accord VII gen. CN1 * | 300 | 25 | 23 | 57 mm | 154,9 x 64,6/68,3 x 17,5 |
Honda Accord
VIII gen. CU2
(2-tłoczkowe) |
320 | 32 | 30 | 38mm i 43mm | 152 x 65 x 18 |
W tym przypadku, kierując się aspektami finansowymi zakupiony został zestaw kompletnych przednich piast z Accorda VII gen.;
Porównanie rozmiarów tarcz;
i klocków (u góry Civic u dołu Accord);
Przed montażem koniczne było wyczyszczenie i pomalowanie zacisków i jarzm (piaskowanie + lakier proszkowy w firmie Polvere);
Komplet do regeneracji to dwa zestawy Frenkit 257911 i dwie sprężyny ATE 11.8116-0356.1;
Ponieważ nie słyszałem jeszcze o adaptacji takiego zestawu, to aby upewnić się czy taka zamiana odbędzie się bez problemów (np. rozstaw śrub, ocieranie o felgi) przed wymianą konieczne było wykonanie przymiarki;
Po zdemontowaniu tarcz i wsporników hamulcowych do przykręcenia nowych jarzm, trzeba było lekko przyciąć tarcze osłonowe;
Zaś po założeniu tarcz hamulcowych, tarcze osłonowe trzeba było lekko odgiąć, ponieważ te elementy mogły o siebie ocierać;
Orginalne przewody hydraulicznych pasują idealnie, nie trzeba było nic przerabiać.
Na szczęście poza lekką przeróbką tarcz kotwicznych wszystkie śruby i ich rozstawy pasowały bez problemów. Wymiana polegała właściwie tylko na wyjęciu starych i przykręceniu nowych elementów.
Nie było również żadnych problemów z kołami. Tak po próbnym założeniu orginalnych felg 17" jak i zimowych 16" było wystarczająco dużo miejsca, żeby zaciski o nie nie ocierały.
Efekt końcowy;
Co do efektywności hamowania świeżo po wymianie, ta nie jest jakoś wyraźnie
wyczuwalna. Samochód szybciej wytraca szybkość przy jeździe z
większymi prędkościami.
W czasie spokojnej jazdy miejskiej różnicy po zamontowaniu
większej tarczy prawie nie ma - nie miałem okazji porównywać ich skuteczności
przy gwałtownym hamowaniu.
Po przejechaniu ok. 600km pomiary maksymalnej siły hamowania na stacji diagnostycznej wyniosły P=2,48kN a L=2,51kN.