JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Zmiana przednich hamulców

01 XII 2021

        Z powodu konieczności wymiany przednich klocków i tarcz hamulcowych postanowiłem pójść krok do przodu i jednocześnie poprawić skuteczność hamowania.
Ta modernizacja polegała na zamianie fabrycznego zestaw hamulcowego, na model firmy ATE "przeszczepiony" z Hondy Accord VII gen. (diesel) z tarczami o średnicy 300mm.
Zdjęcie przedstawia hamulce po tej operacji;

Zamontowane zostały zregenerowanymi zaciski i jarzma oraz tarcze i klocki firmy ATE;

 

Użytkownicy którzy zdecydowali się na podobny zabieg, montowali również inne mocniejsze zestawy np. z wersji Type R VII czy VIII gen. (300mm), 2-tłoczkowe z Accorda VIII gen. Type S CU2, czy zestawy Big Brake Kit (BBK).

Tabela z porównaniem wymiarów tarcz, na podstawie katalogów;

Samochód średnica tarczy [mm] grubość tarczy max. [mm] grubość tarczy min. [mm] średnica tłoczka wymiary klocków;
[szer. x wys. x grub.]
  Honda Civic FK2 VIII gen. 282 23 21 54 mm 131,5 x 55,7 x 17,4
  Honda Civic FN2 (Type R) VIII gen. 300 25 23 54 mm 135,3 x 52,4 x 16,6
  Honda Accord VII gen. CN1 * 300 25 23 57 mm 154,9 x 64,6/68,3 x 17,5
  Honda Accord VIII gen. CU2
(2-tłoczkowe)
320 32 30 38mm i 43mm 152 x 65 x 18
*Sprzedając używany zestaw piast, sprzedawca nie podał dokładnych informacji odnośnie modelu samochodu, więc dane dotyczą modelu CN1.

W tym przypadku, kierując się aspektami finansowymi zakupiony został zestaw kompletnych przednich piast z Accorda VII gen.;

Porównanie rozmiarów tarcz;

 

i klocków (u góry Civic u dołu Accord);

Przed montażem koniczne było wyczyszczenie i pomalowanie zacisków i jarzm (piaskowanie + lakier proszkowy w firmie Polvere);

 

Komplet do regeneracji to dwa zestawy Frenkit 257911 i dwie sprężyny ATE 11.8116-0356.1;

 

Ponieważ nie słyszałem jeszcze o adaptacji takiego zestawu, to aby upewnić się czy taka zamiana odbędzie się bez problemów (np. rozstaw śrub, ocieranie o felgi) przed wymianą konieczne było wykonanie przymiarki;

 

Po zdemontowaniu tarcz i wsporników hamulcowych do przykręcenia nowych jarzm, trzeba  było lekko przyciąć tarcze osłonowe;

 

Zaś po założeniu tarcz hamulcowych, tarcze osłonowe trzeba było lekko odgiąć, ponieważ te elementy mogły o siebie ocierać;

 

Orginalne przewody hydraulicznych pasują idealnie, nie trzeba było nic przerabiać.

Na szczęście poza lekką przeróbką tarcz kotwicznych wszystkie śruby i ich rozstawy pasowały bez problemów. Wymiana polegała właściwie tylko na wyjęciu starych i przykręceniu nowych elementów.

Nie było również żadnych problemów z kołami. Tak po próbnym założeniu orginalnych felg 17" jak i zimowych 16" było wystarczająco dużo miejsca, żeby zaciski o nie nie ocierały.

Efekt końcowy;

Co do efektywności hamowania świeżo po wymianie, ta nie jest jakoś wyraźnie wyczuwalna. Samochód szybciej wytraca szybkość przy jeździe z większymi prędkościami.
W czasie spokojnej jazdy miejskiej różnicy po zamontowaniu większej tarczy prawie nie ma - nie miałem okazji porównywać ich skuteczności przy gwałtownym hamowaniu.

Po przejechaniu ok. 600km pomiary maksymalnej siły hamowania na stacji diagnostycznej wyniosły P=2,48kN a L=2,51kN.